loading...

پاوربانك

پاوربانك

بازدید : 234
سه شنبه 16 ارديبهشت 1399 زمان : 11:18

پاور بانك شيائومي

لذت بردن از موسيقي به سبك ايسوسايسوس جزو شركت هايي محسوب مي شود كه همانند شعارش واقعاً در جستجوي شگفتي و نوآوري است! اين بار با يك محصول بسيار جديد و داغ از اين برند پرتلاش تايواني در خدمت خوانندگان شهر سخت افزار هستيم، Music Streamer Device ها يا راحت تر بگوييم ابزار پخش بي سيم موسيقي بازار جديدي هستند كه ايسوس با مدل Clique R100 آن را هدف گرفته است، با ما و بررسي اين دستگاه بسيار دوست داشتني همراه باشيد.

پيش از هر چيز بهتر است ابتدا به اين بپردازيم كه محصول جديد ايسوس، Clique R100 چيست و چه كاري قرار است انجام دهد؟ آيا واقعاً تلاش ايسوس براي ساخت اين محصول شايسته ستايس است و يا شايد هم صرفاً يك محصولي براي سنجش بازار و گسترش نام اين برند بوده است؟
مقدمه
خوب است بدانيد كه Clique R100 نه تنها در ايران بلكه در كل فروشگاه هاي آنلاين و خرده فروشي هاي سراسر جهان يك محصول بسيار داغ و نوبرانه به حساب مي آيد، در حال حاضر اين محصول تنها در اختيار دفتر نمايندگي ايسوس در ايران مي باشد و براي تست و بررسي در اختيار شهر سخت افزار قرار داده شده است. اما واقعا Music Streamer ها و محصولي همانند Clique R100 چه ويژگي هايي دارند و قرار است چه كمكي به بهتر شدن و راحت تر شدن نحوه و سبك گوش دادن به موسيقي افراد كنند؟
ماهيت كلي Music Streamer ها
Clique R100 كه ما از اين به بعد آن را براي راحتي بيشتر "كليك" مورد خطاب قرار خواهيم داد، يك دستگاه پخش موزيك بصورت بي سيم و شبكه اي است. كليك براي راحتي بيشتر افرادي كه علاقه به پخش موزيك در درون منزل دارند اما نمي خواهند تنها وابسته به دستگاه پخش استريو يا سينماي خانگي خود باشند ساخته شده است. كليك ساخته شده است تا علاوه بر راحتي بيشتر افراد در پخش موسيقي، بتواند دسترسي به محتواي آنلاين را راحت تر كرده و پخش آن را بر روي انواع دستگاه هاي صوتي ممكن كند.

كافيست ابزاري مثل كليك را به سينماي خانگي و يا سيستم صوتي درون منزل وصل كنيد و با نصب و اتصال به آن، محتواي مورد نظر كه اينجا انواع فايل هاي صوتي است را بصورت بي سيم پخش كنيد.
دستگاه هاي پخش موسيقي بي سيم بطور كلي از سخت افزارهاي بي سيم فعلي نظير Wi-Fi و بلوتوث استفاده مي كنند، برخي مي توانند بصورت مستقيم به منبع پخش متصل شوند و برخي همانند كليك نياز دارند تا درون شبكه اي مورد استفاده قرار بگيرند. در حقيقت كاربر اتصال سيمي به منبع پخش را با وجود همچين دستگاهي از ميان برداشته و بصورت بي سيم و از منابع دلخواه خود مثل گوشي هاي هوشمند، تبلت ها و لپ تاپ ها به پخش موسيقي بر روي پخش كننده مورد نظر مي پردازد.
كليك مي تواند به سرويس هاي آنلاين موسيقي متصل شود و يا صرفاً به پخش محتواي مورد نظر بصورت Local از روي منبع مورد نظر كاربر بپردازد، به راحتي با اسمارت فون ها و تبلت ها و لپ تاپ ها كار مي كند و تقريباً در هر سيستم عاملي هم شناسايي مي شود. اما فرم و ايده ي كار ابزاري نظير كليك از كجا نشآت گرفته است؟
Qualcomm AirPlay
قابليت و پلتفرم AirPlay كوالكام در اينجا نقش اساسي را به عنوان چارچوب كلي عملكرد اين دستگاه بازي مي كند، در حقيقت اين AirPlay كوالكام است كه اين امكان را مي دهد تا دستگاه هاي مبتني بر اين قابليت، فارغ از برند و مدل بتوانند بصورت بي سيم با همديگر در ارتباط باشند و موسيقي را با يكديگر به اشتراك بگذارند. به لطف AirPlay سازندگان اين امكان را خواهند داشت تا بتوانند اپليكيشن هاي انحصاري خودشان را بنويسند و سرويس هاي به اشتراك گذاري موسيقي را برپا كنند، با AllPlay اپليكيشن هاي استريم كردن موسيقي بصورت بي سيم امكان استفاده را پيدا خواهند كرد.

براي بررسي دقيق تر، يكراست به سراغ مشخصات فني كليك مي رويم:
مشخصات فني / Specifications
- فرم: Music Wi-Fi Streamer
- پلتفرم: Qualcomm Atheros 802.11 ac with AllPlay Module
- خروجي: 3.5mm with SPDIF Support
- برق: 5V/1A MicroUSB
- آنتن: Dual 2.4GHz/5Ghz
- تفكيك صدا: نوع مبدل ديجيتال به آنالوگ (DAC) با نسبت سيگنال به نويز 106 دسي بل
- فرمت هاي قابل پشتيباني: MP3(CBR:32K~320Kbps, VBR:260kbps), AAC(320kbps), AAC+(16~64kbps), AAC HE v2, ALAC(192k), FLAC(192k), AIFF(192k), WAV(192k)
- سرويس هاي پخش موسيقي: AllPlay Jukebox by Qualcomm, Spotify, Rhapsody, SomaFM, AllPlay Radio, Aupeo, Astroplayer, DAR.fm, doubleTwist
يكي از مواردي كه بسيار تمايل داشتيم ايسوس آن را براي كليك تدارك ميديد، وجود امكان اتصال بلوتوث بود تا بتوان بدون نياز به ايجاد شبكه ي خانگي، دسترسي مستقيم به دستگاه داشت.
محتويات درون جعبه
ايسوس در درون بسته محصول تنها به قرار دادن يك تبديل براي استفاده از خروجي SPDIF و يك آداپتور 5 ولت/1 آمپر بسنده كرده است، خيلي بهتر مي بود اگر ايسوس حداقل يك كابل 3.5mm to RCA در درون بسته همانند چيزي كه در تصوير مشاهده مي كنيد قرار مي داد. وجود اين كابل براي استفاده از دستگاه در كنار تمامي سيستم هاي صوتي امروزي امري لازم و ضروري است و در صورت موجود نبودن بايد زحمت تهيه آن را از بازار تقبل كنيد.

در صفحه بعد به بحث طراحي اين محصول بيشتر خواهيم پرداخت.

طراحي
كليك يك دستگاه بسيار كوچك و جمع جور است و ايسوس كاملاً سعي كرده است تا از اضافه كردن موارد غيرضروري و اضافي به طراحي بيروني دستگاه خودداري كند. بدنه ي پلاستيكي اين محصول تنها در رنگ مشكي موجود است و به راحتي با هر سيستم صوتي و ادوات پخش هماهنگ مي شود. ابعاد آن 90 * 59.5 * 15 ميليمتر است و وزن آن هم 65 گرم اعلام شده است.

در نماي جلوي محصول ايسوس تنها يك دكمه روشن و خاموش را براي آن در نظر گرفته است كه بر روي آن، يك LED نشان دهنده وضعيت دورنگ به رنگ هاي آبي و سبز قرار داده شده است. برچسب سرويس Spotify بر روي دستگاه هم نشان مي دهد كليك بايد تعامل ويژه اي با اين سرويس پخش موسيقي آنلاين داشته باشد، در بخش سرويس هاي آنلاين در اين مورد بيشتر خواهيم گفت.
در بخش رويي دستگاه لوگوي عمق داده شده ASUS خودنمايي مي كند و به ظاهر دستگاه جلوه ي بهتري مي بخشد، در بخش پشتي محصول هم ورودي MicroUSB و خروجي AUX/SPDIF قرار داده شده است. در كناره هاي محصول هم ويژگي و مورد خاصي وجود ندارد و ايسوس تصميم گرفته است تا دستگاه را در همين حد ساده و خلاصه طراحي كند. بخش زيرين دستگاه هم تنها 4 لرزشگير قرار داده شده است تا در صورت قرارگيري كليك بر روي سيستم هاي صوتي، با ارتعاش هاي توليد شده جابجايي نداشته باشد.
بطور كلي ايسوس يك دستگاه جمع و جور را طراحي كرده است تا بتواند به سادگي در كنار هر دكوراسيون و سيستم صوتي قابل استفاده باشد.
راه اندازي
راه اندازي كليك بسيار ساده است، اما نياز به يكسري ملزومات از پيش تعيين شده دارد. بطور كلي تمامي ابزارهايي كه با پلتفرم AllPlay كوالكام كار مي كنند و يا تمامي دستگاه هايي كه از قابليت DLNA مثل كليك برخوردار هستند، نياز دارند تا به يك روتر متصل باشند.
اينجا هم براي راه اندازي محصول جدا از اينكه نياز به يك منبع نگهداري فايل هاي موسيقي داريم، بايد يك Router هم داشته باشيم تا بتوانيم يك شبكه ي خانگي مالتي مديا برپا كنيم. اين روتر مي تواند همان ADSL Modem Router كه در تمامي خانه ها موجود است باشد، مي توان به سادگي كليك را به آن متصل نمود و از قابليت پخش موزيك بي سيم آن توسط روتر مربوط بهره مند شد.

براي راه اندازي سريع فيزيكي دستگاه، كافيست يك كابل 3.5mm to RCA يا AUX تهيه كنيد و آن را به ورودي MD In دستگاه يا Audio In متصل كنيد. دستگاه پخش كننده شما مي تواند هرچيزي اعم از اسپيكرهاي استريو، سينماهاي خانگي، دستگاه هاي Hi-Fi و حتي سيستم صوتي خودرو باشد. تنها چيزي كه نياز داريد اين است كه آن دستگاه يك ورودي صدا اعم از AUX به فرم 3.5 ميليمتري يا RCA و يا حتي ورودي ديجيتال SPDIF داشته باشد، در صورت تمايل به استفاده از SPDIF بايد تبديل موجود در تصوير بالا را به همراه يك كابل ديجيتال به كار ببريد.
بعد از تهيه و اتصال كابل، بايد آداپتور مربوطه را هم به دستگاه متصل كنيد، كليك به لطف تامين نيروي 5 ولتي مي تواند به راحتي با هر شارژر موبايلي و پورت USB و حتي پاوربانكي كه خروجي 1 آمپري دارد هم كار كند. اگر جايي هستيد كه دسترسي مناسب به برق شهري نداريد مي توانيد با يك كابل MicroUSB و يك پاوربانك كليك را راه اندازي كنيد و از آن استفاده نماييد.

بعد از اتصال سيم ها لازم است تا كليك در يك شبكه ي خانگي Join شود تا بتوان به آن دسترسي بي سيم از طريق اپليكيشن ها را داشت. بعد از روشن شدن LED دستگاه در دو وضعيت آبي و سبز بصورت چشمك زن باقي مي ماند تا زماني كه رنگ آن به سبز ثابت شود. بعد از اين حالت مي توان با اسمارت فون و از طريق شبكه ي Wi-Fi به آن متصل شد. اتصال به كليك در مرحله اوليه نصب بدون نياز به رمز عبور است و تنها تا زماني كه روتر خانگي تعريف نشود، معتبر خواهد بود. نام كليك معمولاً با شروع كلمه AllPlay در ليست شبكه هاي يافت شده در گوشي شما نمايان مي شود.

بعد از اتصال، كليك به صورت خودكار يك لينك را درون Browser گوشي باز مي كند و شما را به ادامه ي مراحل نصب هدايت مي نمايد. در اينجا بايد براي كليك روتر مربوطه كه در ابتدا توضيح داديم را مشخص كنيد. نام دلخواه براي كليك، نام روتر و سپس در مرحله ي بعد رمز اتصال به روتر را مشخص مي كنيد و سپس تغييرات را ذخيره مي نماييد و اتصال به كليك را قطع مي كنيد.

پس از انجام مراحل نصب، كافيست يكبار دكمه Power را فشار دهيد تا دستگاه دوباره راه اندازي شود و به Router تعريف شده متصل گردد. تا اينجاي كار مراحل نصب كليك در شبكه ي خانگي انجام گرفته است و بايد به سراغ مراحل آماده سازي اپليكيشن و پخش موسيقي بر روي آن شويم. پخش موسيقي توسط كليك به دو صورت Local و آنلاين انجام مي شود، پخش Local مي تواند توسط اسمارت فون ها، تبلت ها و لپ تاپ ها صورت بپذيرد و پخش آنلاين هم توسط اپليكيشن هايي كه در ابتدا در ليست سرويس هاي پشتيباني شده ذكر شده اند انجام مي شود.

Local Streaming
پخش Local يكي از بهترين قابليت هاي كليك است، با كليك شما محدود به اين نيستيد كه از سرويس هاي آنلاين بهره مند شويد، بلكه مي توانيد تمامي موزيك هاي موجود بر روي گوشي هاي هوشمند، تبلت ها و لپ تاپ خود را توسط اين دستگاه روي سيستم صوتي خود پخش كنيد. پس از آنكه كليك را بر روي شبكه خانگي خود تنظيم نموديد، وقت آن است كه به سراغ راه اندازي و پخش Local برويم.

پلير پيش فرض يك گوشي اندرويدي و شناسايي Clique R100
براي اين روش شما نيازمند يك منبع پخش نظير گوشي يا لپ تاپ هستيد، براي پخش از روي گوشي ما هم از نرم افزار AllPlay Jukebox و هم پلير پيش فرض گوشي اندرويدي (LG Standard Music Player) استفاده نموديم. تقريباً امروزه اكثر پخش كننده ها و گوشي ها از قابليت DLNA پشتيباني مي كنند، اگر هم اين امكان براي شما فراهم نبود، اپليكيشن AllPlay Jukebox اين مشكل را به سادگي مرتفع مي سازد.
AllPlay Jukebox را كه ايسوس بطور اكيد براي كار با اين دستگاه پيشنهاد مي كند را مي توانيد از Google Play Market و App Store براي دو سيستم عامل اندرويد و iOS دريافت كنيد، حتي در اپليكيشن ماركت هاي متفرقه نظير بازار هم اين اپليكيشن به سادگي قابل يافتن و نصب كردن مي باشد.

محيط نرم افزار AllPlay Jukebox
گوشي خود را به روتري كه كليك به آن متصل است، وصل كنيد و سپس AllPlay Jukebox را اجرا نماييد. در بخش Player اين اپليكشن مي توانيد به سادگي Clique R100 با پيدا كنيد و آن را به اپليكيشن براي استريم كردن موسيقي معرفي نماييد. بعد از معرفي كليك به اپليكيشن در صفحه ي اصلي آن مي توانيد بخشهايي نظير Music on this Device, Music on the Network, Music Services و Setting را پيدا كنيد.

براي پخش موسيقي بصورت مستقيم از گوشي هوشمند و يا تبلت توسط اپليكيشن AllPlay Jukebox كافيست گزينه اول را انتخاب كنيد و با پخش موسيقي، صدا را بصورت بي سيم بر روي گيرنده يا سيستم صوتي خود داشته باشيد.
براي پخش موسيقي از طريق شبكه و ابزارهاي ديگري كه بر روي روتر خانگي به اشتراك گذاشته شده اند، كافيست مورد دوم را انتخاب نماييد. در اينجا ما از يك لپ تاپ داراي سيستم عامل Windows 8.1 بهره برده ايم. براي به اشتراك گذاري در اين روش لازم است كه سرويس و قابليت هاي Media Streaming بر روي ويندوز فعال شده باشند.
براي فعال سازي اين كه بتوانيد آهنگ هاي خود را از روي لپ تاپ توسط اپليكيشن موجود بر روي گوشي پخش كنيد بايد در ويندوز به قسمت Network and Sharing Center برويد و در بخش Change Advanced Sharing Setting و تب All Network دنبال گزينه Change Media Streaming Options باشيد. در داخل اين بخش با فعال سازي سرويس Streaming و DLNA مي توانيد Clique R100 را پيدا كنيد و با زدن تيك Allowed به آن دسترسي پخش بدهيد. اين بخش از طريق نرم افزار Windows Media Player و سربرگ Stream و قسمت More Streaming Option هم وجود دارد.

پس از فعال كردن قابليت Streaming مي توانيد آهنگهاي موجود در فولدر پيش فرض Music در Documenst را از طريق گوشي خود و بخش Music on the Network پخش نماييد. براي تغيير اين فولدر به هر مسير دلخواه ديگري بايد در منوي File نرم افزار Windows Media Player همانند تصوير زير به بخش Manage Libraries برويد.

در نظر داشته باشيد در حين اجراي Local ممكن است برخي ايرادها و خطاهاي پيش بيني نشده رخ بدهد، براي اطمينان از عملكرد تمامي موارد بالا لازم است كه در بخش سرويس هاي ويندوز كه با دستور services.msc از طريق Run قابل دستيابي است، سرويس هاي Windows Search, Remote Procedure Call (RPC), Windows Media Player Network Sharing Service و HTTP به اجرا در آمده باشند.

براي پخش موسيقي بصورت مستقيم از طريق لپ تاپ و سيستم عامل ويندوز هم كافيست در هر شاخه و مسيري، بر روي آهنگ يا آهنگهاي مورد نظر راست كليك كرده و از منوي Play to گزينه ي Clique R100 را انتخاب كنيد تا دستگاه بصورت بلادرنگ فايل مورد نظر را پخش كند.

قابليت ديگري كه توسط AllPlay براي كليك فراهم شده است، Multi-Room Streaming نام دارد. با اتصال چندين دستگاه كليك به يك شبكه ي خانگي و روتر همسان مي توانيد يك شبكه ي بزرگتر براي پخش در فضاهاي بزرگ ايجاد كنيد. تمامي كليك ها در اين روش بصورت همزمان موسيقي مورد نظر را مي توانند در جاي جاي منزل پخش كنند.

Online Streaming
در بخش سرويس هاي آنلاين، تمركز ايسوس بيشتر بر روي سرويس Spotify بوده است، هرچند اپليكيشن هاي زيادي هستند كه Clique R100 مي تواند برپايه پلتفرم AllPlay از آنها استفاده كند، اما Spotify تنها اپليكيشني است كه لايسنس و مجوز استفاده رايگان آن با Clique R100 هماهنگ شده است.

در حقيقت در ديگر اپليكيشن ها براي استفاده از قابليت Music Streaming بر روي كليك بايد هزينه ي جداگانه اي را بپردازيد. به همين منظور ما تنها Spotify را كه ايسوس بطور اكيد بر روي آن مانور داده است را بررسي كرديم.

با اجراي اپليكيشن AllPlay Jukebox و رفتن به بخش Music Services مي توانيد Spotify را مشاهده كنيد. با دانلود Spotify و ورود به اپليكيشن مي توانيد به خوبي از امكانات آن استفاده كنيد. Spotify در بدو ورود اگر در شبكه ي خانگي باشيد كليك را شناسايي مي كند و در زير صفحه به كاربر اطلاع New Device را مي دهد.

براي Spotify تعريف شده است كه Clique R100 مجوز استفاده به عنوان لايسنس پرميوم را داشته باشد و بدين صورت امكان اتصال به ابزار پخش را صادر مي كند.

در اپليكيشن doubleTwist همانطور كه ميبينيد امكان Enable Streaming محدود به خريداري نسخه ي پولي و Pro اپليكيشن شده است!

با كليك مي توانيد به پادكست ها، سرويس هاي آنلاين و راديوهاي اينترنتي بسياري گوش دهيد، آنطور كه كوالكام وعده داده است اين سرويس ها و پادكست ها به مرور زمان از اين نيز بيشتر خواهند شد و چه بسا روزي برخي اپليكيشن هاي ايراني را هم بر روي اين سرويس ها شاهد باشيم.
كيفيت صدا
همه چيز را توضيح داديم، اما مهمترين قسمت يعني بررسي كيفيت صداي كليك باقي ماند. هيچ چيز حتي بنچمارك ها و تست ها جاي حس تجربي از كيفيت صدا را نمي تواند بگيرد، ما با يك دستگاهي طرف شديم كه با كيفيت پخش 192KHz و با دقت 24 بيت مي تواند صدا را پخش نمايد. در تست هاي ما كه از خروجي 3.5 ميليمتري آنالوگ استفاده شده است كوچكترين نويز يا كاهش كيفيت صدا مشاهده نشد. حتي در استفاده هاي طولاني مدت هم كليك توانست به خوبي بدون هيچ مشكلي سرويس مورد نظر را اجرا كند و به پخش موسيقي بپردازد.

اگر دستگاه پخش كننده شما داراي ورودي SPDIF يا ديجيتال است، مي توانيد از تبديل درون جعبه همانند تصوير بالا و يك كابل ديجيتال براي انتقال صدا استفاده كنيد. با اين كار صدا بدون هيچگونه خدشه يا افت كيفيت به پخش كننده منتقل مي گردد و مي توانيد دقيقاً صداي همان منبع را از طريق كليك بشنويد.


پاور بانك شيائومي

لذت بردن از موسيقي به سبك ايسوسايسوس جزو شركت هايي محسوب مي شود كه همانند شعارش واقعاً در جستجوي شگفتي و نوآوري است! اين بار با يك محصول بسيار جديد و داغ از اين برند پرتلاش تايواني در خدمت خوانندگان شهر سخت افزار هستيم، Music Streamer Device ها يا راحت تر بگوييم ابزار پخش بي سيم موسيقي بازار جديدي هستند كه ايسوس با مدل Clique R100 آن را هدف گرفته است، با ما و بررسي اين دستگاه بسيار دوست داشتني همراه باشيد.

پيش از هر چيز بهتر است ابتدا به اين بپردازيم كه محصول جديد ايسوس، Clique R100 چيست و چه كاري قرار است انجام دهد؟ آيا واقعاً تلاش ايسوس براي ساخت اين محصول شايسته ستايس است و يا شايد هم صرفاً يك محصولي براي سنجش بازار و گسترش نام اين برند بوده است؟
مقدمه
خوب است بدانيد كه Clique R100 نه تنها در ايران بلكه در كل فروشگاه هاي آنلاين و خرده فروشي هاي سراسر جهان يك محصول بسيار داغ و نوبرانه به حساب مي آيد، در حال حاضر اين محصول تنها در اختيار دفتر نمايندگي ايسوس در ايران مي باشد و براي تست و بررسي در اختيار شهر سخت افزار قرار داده شده است. اما واقعا Music Streamer ها و محصولي همانند Clique R100 چه ويژگي هايي دارند و قرار است چه كمكي به بهتر شدن و راحت تر شدن نحوه و سبك گوش دادن به موسيقي افراد كنند؟
ماهيت كلي Music Streamer ها
Clique R100 كه ما از اين به بعد آن را براي راحتي بيشتر "كليك" مورد خطاب قرار خواهيم داد، يك دستگاه پخش موزيك بصورت بي سيم و شبكه اي است. كليك براي راحتي بيشتر افرادي كه علاقه به پخش موزيك در درون منزل دارند اما نمي خواهند تنها وابسته به دستگاه پخش استريو يا سينماي خانگي خود باشند ساخته شده است. كليك ساخته شده است تا علاوه بر راحتي بيشتر افراد در پخش موسيقي، بتواند دسترسي به محتواي آنلاين را راحت تر كرده و پخش آن را بر روي انواع دستگاه هاي صوتي ممكن كند.

كافيست ابزاري مثل كليك را به سينماي خانگي و يا سيستم صوتي درون منزل وصل كنيد و با نصب و اتصال به آن، محتواي مورد نظر كه اينجا انواع فايل هاي صوتي است را بصورت بي سيم پخش كنيد.
دستگاه هاي پخش موسيقي بي سيم بطور كلي از سخت افزارهاي بي سيم فعلي نظير Wi-Fi و بلوتوث استفاده مي كنند، برخي مي توانند بصورت مستقيم به منبع پخش متصل شوند و برخي همانند كليك نياز دارند تا درون شبكه اي مورد استفاده قرار بگيرند. در حقيقت كاربر اتصال سيمي به منبع پخش را با وجود همچين دستگاهي از ميان برداشته و بصورت بي سيم و از منابع دلخواه خود مثل گوشي هاي هوشمند، تبلت ها و لپ تاپ ها به پخش موسيقي بر روي پخش كننده مورد نظر مي پردازد.
كليك مي تواند به سرويس هاي آنلاين موسيقي متصل شود و يا صرفاً به پخش محتواي مورد نظر بصورت Local از روي منبع مورد نظر كاربر بپردازد، به راحتي با اسمارت فون ها و تبلت ها و لپ تاپ ها كار مي كند و تقريباً در هر سيستم عاملي هم شناسايي مي شود. اما فرم و ايده ي كار ابزاري نظير كليك از كجا نشآت گرفته است؟
Qualcomm AirPlay
قابليت و پلتفرم AirPlay كوالكام در اينجا نقش اساسي را به عنوان چارچوب كلي عملكرد اين دستگاه بازي مي كند، در حقيقت اين AirPlay كوالكام است كه اين امكان را مي دهد تا دستگاه هاي مبتني بر اين قابليت، فارغ از برند و مدل بتوانند بصورت بي سيم با همديگر در ارتباط باشند و موسيقي را با يكديگر به اشتراك بگذارند. به لطف AirPlay سازندگان اين امكان را خواهند داشت تا بتوانند اپليكيشن هاي انحصاري خودشان را بنويسند و سرويس هاي به اشتراك گذاري موسيقي را برپا كنند، با AllPlay اپليكيشن هاي استريم كردن موسيقي بصورت بي سيم امكان استفاده را پيدا خواهند كرد.

براي بررسي دقيق تر، يكراست به سراغ مشخصات فني كليك مي رويم:
مشخصات فني / Specifications
- فرم: Music Wi-Fi Streamer
- پلتفرم: Qualcomm Atheros 802.11 ac with AllPlay Module
- خروجي: 3.5mm with SPDIF Support
- برق: 5V/1A MicroUSB
- آنتن: Dual 2.4GHz/5Ghz
- تفكيك صدا: نوع مبدل ديجيتال به آنالوگ (DAC) با نسبت سيگنال به نويز 106 دسي بل
- فرمت هاي قابل پشتيباني: MP3(CBR:32K~320Kbps, VBR:260kbps), AAC(320kbps), AAC+(16~64kbps), AAC HE v2, ALAC(192k), FLAC(192k), AIFF(192k), WAV(192k)
- سرويس هاي پخش موسيقي: AllPlay Jukebox by Qualcomm, Spotify, Rhapsody, SomaFM, AllPlay Radio, Aupeo, Astroplayer, DAR.fm, doubleTwist
يكي از مواردي كه بسيار تمايل داشتيم ايسوس آن را براي كليك تدارك ميديد، وجود امكان اتصال بلوتوث بود تا بتوان بدون نياز به ايجاد شبكه ي خانگي، دسترسي مستقيم به دستگاه داشت.
محتويات درون جعبه
ايسوس در درون بسته محصول تنها به قرار دادن يك تبديل براي استفاده از خروجي SPDIF و يك آداپتور 5 ولت/1 آمپر بسنده كرده است، خيلي بهتر مي بود اگر ايسوس حداقل يك كابل 3.5mm to RCA در درون بسته همانند چيزي كه در تصوير مشاهده مي كنيد قرار مي داد. وجود اين كابل براي استفاده از دستگاه در كنار تمامي سيستم هاي صوتي امروزي امري لازم و ضروري است و در صورت موجود نبودن بايد زحمت تهيه آن را از بازار تقبل كنيد.

در صفحه بعد به بحث طراحي اين محصول بيشتر خواهيم پرداخت.

طراحي
كليك يك دستگاه بسيار كوچك و جمع جور است و ايسوس كاملاً سعي كرده است تا از اضافه كردن موارد غيرضروري و اضافي به طراحي بيروني دستگاه خودداري كند. بدنه ي پلاستيكي اين محصول تنها در رنگ مشكي موجود است و به راحتي با هر سيستم صوتي و ادوات پخش هماهنگ مي شود. ابعاد آن 90 * 59.5 * 15 ميليمتر است و وزن آن هم 65 گرم اعلام شده است.

در نماي جلوي محصول ايسوس تنها يك دكمه روشن و خاموش را براي آن در نظر گرفته است كه بر روي آن، يك LED نشان دهنده وضعيت دورنگ به رنگ هاي آبي و سبز قرار داده شده است. برچسب سرويس Spotify بر روي دستگاه هم نشان مي دهد كليك بايد تعامل ويژه اي با اين سرويس پخش موسيقي آنلاين داشته باشد، در بخش سرويس هاي آنلاين در اين مورد بيشتر خواهيم گفت.
در بخش رويي دستگاه لوگوي عمق داده شده ASUS خودنمايي مي كند و به ظاهر دستگاه جلوه ي بهتري مي بخشد، در بخش پشتي محصول هم ورودي MicroUSB و خروجي AUX/SPDIF قرار داده شده است. در كناره هاي محصول هم ويژگي و مورد خاصي وجود ندارد و ايسوس تصميم گرفته است تا دستگاه را در همين حد ساده و خلاصه طراحي كند. بخش زيرين دستگاه هم تنها 4 لرزشگير قرار داده شده است تا در صورت قرارگيري كليك بر روي سيستم هاي صوتي، با ارتعاش هاي توليد شده جابجايي نداشته باشد.
بطور كلي ايسوس يك دستگاه جمع و جور را طراحي كرده است تا بتواند به سادگي در كنار هر دكوراسيون و سيستم صوتي قابل استفاده باشد.
راه اندازي
راه اندازي كليك بسيار ساده است، اما نياز به يكسري ملزومات از پيش تعيين شده دارد. بطور كلي تمامي ابزارهايي كه با پلتفرم AllPlay كوالكام كار مي كنند و يا تمامي دستگاه هايي كه از قابليت DLNA مثل كليك برخوردار هستند، نياز دارند تا به يك روتر متصل باشند.
اينجا هم براي راه اندازي محصول جدا از اينكه نياز به يك منبع نگهداري فايل هاي موسيقي داريم، بايد يك Router هم داشته باشيم تا بتوانيم يك شبكه ي خانگي مالتي مديا برپا كنيم. اين روتر مي تواند همان ADSL Modem Router كه در تمامي خانه ها موجود است باشد، مي توان به سادگي كليك را به آن متصل نمود و از قابليت پخش موزيك بي سيم آن توسط روتر مربوط بهره مند شد.

براي راه اندازي سريع فيزيكي دستگاه، كافيست يك كابل 3.5mm to RCA يا AUX تهيه كنيد و آن را به ورودي MD In دستگاه يا Audio In متصل كنيد. دستگاه پخش كننده شما مي تواند هرچيزي اعم از اسپيكرهاي استريو، سينماهاي خانگي، دستگاه هاي Hi-Fi و حتي سيستم صوتي خودرو باشد. تنها چيزي كه نياز داريد اين است كه آن دستگاه يك ورودي صدا اعم از AUX به فرم 3.5 ميليمتري يا RCA و يا حتي ورودي ديجيتال SPDIF داشته باشد، در صورت تمايل به استفاده از SPDIF بايد تبديل موجود در تصوير بالا را به همراه يك كابل ديجيتال به كار ببريد.
بعد از تهيه و اتصال كابل، بايد آداپتور مربوطه را هم به دستگاه متصل كنيد، كليك به لطف تامين نيروي 5 ولتي مي تواند به راحتي با هر شارژر موبايلي و پورت USB و حتي پاوربانكي كه خروجي 1 آمپري دارد هم كار كند. اگر جايي هستيد كه دسترسي مناسب به برق شهري نداريد مي توانيد با يك كابل MicroUSB و يك پاوربانك كليك را راه اندازي كنيد و از آن استفاده نماييد.

بعد از اتصال سيم ها لازم است تا كليك در يك شبكه ي خانگي Join شود تا بتوان به آن دسترسي بي سيم از طريق اپليكيشن ها را داشت. بعد از روشن شدن LED دستگاه در دو وضعيت آبي و سبز بصورت چشمك زن باقي مي ماند تا زماني كه رنگ آن به سبز ثابت شود. بعد از اين حالت مي توان با اسمارت فون و از طريق شبكه ي Wi-Fi به آن متصل شد. اتصال به كليك در مرحله اوليه نصب بدون نياز به رمز عبور است و تنها تا زماني كه روتر خانگي تعريف نشود، معتبر خواهد بود. نام كليك معمولاً با شروع كلمه AllPlay در ليست شبكه هاي يافت شده در گوشي شما نمايان مي شود.

بعد از اتصال، كليك به صورت خودكار يك لينك را درون Browser گوشي باز مي كند و شما را به ادامه ي مراحل نصب هدايت مي نمايد. در اينجا بايد براي كليك روتر مربوطه كه در ابتدا توضيح داديم را مشخص كنيد. نام دلخواه براي كليك، نام روتر و سپس در مرحله ي بعد رمز اتصال به روتر را مشخص مي كنيد و سپس تغييرات را ذخيره مي نماييد و اتصال به كليك را قطع مي كنيد.

پس از انجام مراحل نصب، كافيست يكبار دكمه Power را فشار دهيد تا دستگاه دوباره راه اندازي شود و به Router تعريف شده متصل گردد. تا اينجاي كار مراحل نصب كليك در شبكه ي خانگي انجام گرفته است و بايد به سراغ مراحل آماده سازي اپليكيشن و پخش موسيقي بر روي آن شويم. پخش موسيقي توسط كليك به دو صورت Local و آنلاين انجام مي شود، پخش Local مي تواند توسط اسمارت فون ها، تبلت ها و لپ تاپ ها صورت بپذيرد و پخش آنلاين هم توسط اپليكيشن هايي كه در ابتدا در ليست سرويس هاي پشتيباني شده ذكر شده اند انجام مي شود.

Local Streaming
پخش Local يكي از بهترين قابليت هاي كليك است، با كليك شما محدود به اين نيستيد كه از سرويس هاي آنلاين بهره مند شويد، بلكه مي توانيد تمامي موزيك هاي موجود بر روي گوشي هاي هوشمند، تبلت ها و لپ تاپ خود را توسط اين دستگاه روي سيستم صوتي خود پخش كنيد. پس از آنكه كليك را بر روي شبكه خانگي خود تنظيم نموديد، وقت آن است كه به سراغ راه اندازي و پخش Local برويم.

پلير پيش فرض يك گوشي اندرويدي و شناسايي Clique R100
براي اين روش شما نيازمند يك منبع پخش نظير گوشي يا لپ تاپ هستيد، براي پخش از روي گوشي ما هم از نرم افزار AllPlay Jukebox و هم پلير پيش فرض گوشي اندرويدي (LG Standard Music Player) استفاده نموديم. تقريباً امروزه اكثر پخش كننده ها و گوشي ها از قابليت DLNA پشتيباني مي كنند، اگر هم اين امكان براي شما فراهم نبود، اپليكيشن AllPlay Jukebox اين مشكل را به سادگي مرتفع مي سازد.
AllPlay Jukebox را كه ايسوس بطور اكيد براي كار با اين دستگاه پيشنهاد مي كند را مي توانيد از Google Play Market و App Store براي دو سيستم عامل اندرويد و iOS دريافت كنيد، حتي در اپليكيشن ماركت هاي متفرقه نظير بازار هم اين اپليكيشن به سادگي قابل يافتن و نصب كردن مي باشد.

محيط نرم افزار AllPlay Jukebox
گوشي خود را به روتري كه كليك به آن متصل است، وصل كنيد و سپس AllPlay Jukebox را اجرا نماييد. در بخش Player اين اپليكشن مي توانيد به سادگي Clique R100 با پيدا كنيد و آن را به اپليكيشن براي استريم كردن موسيقي معرفي نماييد. بعد از معرفي كليك به اپليكيشن در صفحه ي اصلي آن مي توانيد بخشهايي نظير Music on this Device, Music on the Network, Music Services و Setting را پيدا كنيد.

براي پخش موسيقي بصورت مستقيم از گوشي هوشمند و يا تبلت توسط اپليكيشن AllPlay Jukebox كافيست گزينه اول را انتخاب كنيد و با پخش موسيقي، صدا را بصورت بي سيم بر روي گيرنده يا سيستم صوتي خود داشته باشيد.
براي پخش موسيقي از طريق شبكه و ابزارهاي ديگري كه بر روي روتر خانگي به اشتراك گذاشته شده اند، كافيست مورد دوم را انتخاب نماييد. در اينجا ما از يك لپ تاپ داراي سيستم عامل Windows 8.1 بهره برده ايم. براي به اشتراك گذاري در اين روش لازم است كه سرويس و قابليت هاي Media Streaming بر روي ويندوز فعال شده باشند.
براي فعال سازي اين كه بتوانيد آهنگ هاي خود را از روي لپ تاپ توسط اپليكيشن موجود بر روي گوشي پخش كنيد بايد در ويندوز به قسمت Network and Sharing Center برويد و در بخش Change Advanced Sharing Setting و تب All Network دنبال گزينه Change Media Streaming Options باشيد. در داخل اين بخش با فعال سازي سرويس Streaming و DLNA مي توانيد Clique R100 را پيدا كنيد و با زدن تيك Allowed به آن دسترسي پخش بدهيد. اين بخش از طريق نرم افزار Windows Media Player و سربرگ Stream و قسمت More Streaming Option هم وجود دارد.

پس از فعال كردن قابليت Streaming مي توانيد آهنگهاي موجود در فولدر پيش فرض Music در Documenst را از طريق گوشي خود و بخش Music on the Network پخش نماييد. براي تغيير اين فولدر به هر مسير دلخواه ديگري بايد در منوي File نرم افزار Windows Media Player همانند تصوير زير به بخش Manage Libraries برويد.

در نظر داشته باشيد در حين اجراي Local ممكن است برخي ايرادها و خطاهاي پيش بيني نشده رخ بدهد، براي اطمينان از عملكرد تمامي موارد بالا لازم است كه در بخش سرويس هاي ويندوز كه با دستور services.msc از طريق Run قابل دستيابي است، سرويس هاي Windows Search, Remote Procedure Call (RPC), Windows Media Player Network Sharing Service و HTTP به اجرا در آمده باشند.

براي پخش موسيقي بصورت مستقيم از طريق لپ تاپ و سيستم عامل ويندوز هم كافيست در هر شاخه و مسيري، بر روي آهنگ يا آهنگهاي مورد نظر راست كليك كرده و از منوي Play to گزينه ي Clique R100 را انتخاب كنيد تا دستگاه بصورت بلادرنگ فايل مورد نظر را پخش كند.

قابليت ديگري كه توسط AllPlay براي كليك فراهم شده است، Multi-Room Streaming نام دارد. با اتصال چندين دستگاه كليك به يك شبكه ي خانگي و روتر همسان مي توانيد يك شبكه ي بزرگتر براي پخش در فضاهاي بزرگ ايجاد كنيد. تمامي كليك ها در اين روش بصورت همزمان موسيقي مورد نظر را مي توانند در جاي جاي منزل پخش كنند.

Online Streaming
در بخش سرويس هاي آنلاين، تمركز ايسوس بيشتر بر روي سرويس Spotify بوده است، هرچند اپليكيشن هاي زيادي هستند كه Clique R100 مي تواند برپايه پلتفرم AllPlay از آنها استفاده كند، اما Spotify تنها اپليكيشني است كه لايسنس و مجوز استفاده رايگان آن با Clique R100 هماهنگ شده است.

در حقيقت در ديگر اپليكيشن ها براي استفاده از قابليت Music Streaming بر روي كليك بايد هزينه ي جداگانه اي را بپردازيد. به همين منظور ما تنها Spotify را كه ايسوس بطور اكيد بر روي آن مانور داده است را بررسي كرديم.

با اجراي اپليكيشن AllPlay Jukebox و رفتن به بخش Music Services مي توانيد Spotify را مشاهده كنيد. با دانلود Spotify و ورود به اپليكيشن مي توانيد به خوبي از امكانات آن استفاده كنيد. Spotify در بدو ورود اگر در شبكه ي خانگي باشيد كليك را شناسايي مي كند و در زير صفحه به كاربر اطلاع New Device را مي دهد.

براي Spotify تعريف شده است كه Clique R100 مجوز استفاده به عنوان لايسنس پرميوم را داشته باشد و بدين صورت امكان اتصال به ابزار پخش را صادر مي كند.

در اپليكيشن doubleTwist همانطور كه ميبينيد امكان Enable Streaming محدود به خريداري نسخه ي پولي و Pro اپليكيشن شده است!

با كليك مي توانيد به پادكست ها، سرويس هاي آنلاين و راديوهاي اينترنتي بسياري گوش دهيد، آنطور كه كوالكام وعده داده است اين سرويس ها و پادكست ها به مرور زمان از اين نيز بيشتر خواهند شد و چه بسا روزي برخي اپليكيشن هاي ايراني را هم بر روي اين سرويس ها شاهد باشيم.
كيفيت صدا
همه چيز را توضيح داديم، اما مهمترين قسمت يعني بررسي كيفيت صداي كليك باقي ماند. هيچ چيز حتي بنچمارك ها و تست ها جاي حس تجربي از كيفيت صدا را نمي تواند بگيرد، ما با يك دستگاهي طرف شديم كه با كيفيت پخش 192KHz و با دقت 24 بيت مي تواند صدا را پخش نمايد. در تست هاي ما كه از خروجي 3.5 ميليمتري آنالوگ استفاده شده است كوچكترين نويز يا كاهش كيفيت صدا مشاهده نشد. حتي در استفاده هاي طولاني مدت هم كليك توانست به خوبي بدون هيچ مشكلي سرويس مورد نظر را اجرا كند و به پخش موسيقي بپردازد.

اگر دستگاه پخش كننده شما داراي ورودي SPDIF يا ديجيتال است، مي توانيد از تبديل درون جعبه همانند تصوير بالا و يك كابل ديجيتال براي انتقال صدا استفاده كنيد. با اين كار صدا بدون هيچگونه خدشه يا افت كيفيت به پخش كننده منتقل مي گردد و مي توانيد دقيقاً صداي همان منبع را از طريق كليك بشنويد.


نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 3

درباره ما
موضوعات
آمار سایت
  • کل مطالب : 33
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 16
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 1
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 17
  • بازدید ماه : 92
  • بازدید سال : 234
  • بازدید کلی : 13457
  • <
    پیوندهای روزانه
    آرشیو
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    لینک های ویژه